5 tips när du förhandlar bolånet

2017-08-23

Villaägarnas boendeekonom Håkan Larsson ger fem tips för dig att tänka på när du ska köpa bostad och förhandla med din bank om bolånet.

1. Du ska klara en boränta på minst 6-7 % utan att behöva flytta. Sätt en tydlig gräns under en budgivning, ha is i magen och gå inte över din budget. Inför köpet - lär dig priserna i området du är intresserad av.

2. Bankerna har aldrig tjänat mer på bolån. De VILL skuldsätta dig och locka dig att spara i deras olika ”produkter”. Läs mer: All-time-high för bankernas bolånemarginaler

3. Förhandla alltid mot snitträntan, men aldrig mot listräntan. Snitträntan är bankernas genomsnittsräntor medan listräntan är räntan bankerna visar i sin marknadsföring. Oftast är snitträntan ca 0.4 procentenheter lägre än listräntan. Listräntan är - kort sagt - ett begrepp bankerna använder för att lura dig.

4. Ta alltid in offerter från ett antal olika banker när du förhandlar, inte bara din nuvarande bank.

5. Många banker använder lockräntor med en rabatt som löper över ett eller två år. Byt bank, eller förhandla om räntan, när en eventuell lockränta löpt ut. Det här är lätt att missa, och du får då istället bara den högre listräntan.

Läs mer: Inflationen ökar –  dags att binda räntan på bolånet?

Håkan Larsson kommenterar till tipsen

- Inte sällan får vi återkoppling från våra medlemmar om listor som ovan- ”men det går ju inte att förhandla med banken". Och att de upplever att de - som vanliga kunder - faktiskt inte kan förhandla: ”Oavsett vilken bank man än vänder sig till, så får vi samma ränta.”

Det här är en fråga vi jobbar mycket hårt med just nu. Men vi är inte ensamma. Banklobbyn gör vad de kan för att hålla uppe vinstmarginalerna. Och varken ansvariga politiker eller ansvariga myndigheter har hittills signalerat att de vill göra något åt situationen.

Det råder en ”kartelliknande” prissättning på banksidan och vi på Villaägarna har vid flera tillfällen kritiserat både regeringen och ansvariga myndigheter för att göra för lite. Här är ett axplock.
SvD 170815: ”Per Bolund brukar vara ute en gång i kvartalet och beklaga sig men där stannar det, han gör absolut ingenting.”

Sveriges Radio 170509: ”Svårt för konsumenterna att påverka sina lån”

Sveriges Radio 170816:”Få saker upprör så mycket som bankernas orimliga vinster”

Ge inte upp!

Då har banklobbyn definitivt vunnit. Ett tips är att alltid stämma av med statliga SBAB, innan du sätter dig ner med din bank. SBAB har nämligen under senaste månaderna satt viss press på 3 månaders rörliga lån. Här är en kalkylator där man ser vilken ränta man får, givet bostadens värde och önskat lånebelopp.

De reaktioner vi möter från våra medlemmar, understryker problematiken. Fortsätt gärna skicka in exempel på när det inte gått att förhandla. De stärker oss i diskussionen med ansvariga politiker som Per Bolund (mp). Konkurrensverket har även varit i kontakt med oss och vill gärna få in tips om oegentligheter. Du kan självklart vara anonym.