Hur påverkar Riksbankens räntebeslut din bolåneränta?

2018-05-02

Riksbanken beslutade den 26 april att behålla reporäntan på -0,5%. De meddelade även att de skjuter på beslutet att höja räntan. Hur påverkas din bolåneränta?

Rörliga 3-månadersräntor påverkas i hög grad av Riksbankens reporänta. Det innebär att om Riksbankens prognos över reporäntan stämmer, så kommer inte bolåneräntorna stiga förrän till hösten. Ett år senare, alltså hösten år 2019, kommer bolåneräntorna i snitt, vara uppe runt 2%.

Prognosen över bolåneräntorna förutsätter dock att Riksbankens egna ränteprognos är stämmer och hittills har de faktiskt aldrig lyckats pricka rätt. Som bolånekund måste du därför ta Riksbankens ränteprognoser med en nypa salt. Det finns nämligen, som vice riksbankschef Martin Flodén själv påpekat, risk att Sverige hinner gå in i en lågkonjunktur innan Riksbanken hinner höja och då är de inte säkert att Riksbanken överhuvudtaget höjer räntan.
Artikel i SvD Näringsliv, 18 april 2018

Konkurrensen hårdnar om bolånekunderna

Det är inte bara reporäntan som styr bolåneräntan. Bolåneräntan påverkas även av marknadsräntor i stort, och de ökar i bland annat USA. Bolåneräntan påverkas även av hur höga vinstmarginaler bankerna har. Denna vinstmarginal ligger idag på historiskt höga nivåer, men mycket tyder på att marginalerna kommer att pressas framöver. Det vore i så fall bra för dig som kund.

I statistik från SCB kan man se att alla ”traditionella banker” (förutom SBAB och Länsförsäkringar) under det senaste året tappat marknadsandelar på bolånesidan. Störst tapp har Nordea följt av Danske Bank. Istället ökar nya aktörer som Landshypotek och Nordnet sin utlåning. Ytterligare aktörer är på väg in, som Enkla.com. Konkurrensen hårdnar.

De stora drakarna dominerar ännu marknaden. Störst är Swedbank som har 24% av bolånemarkaden, följt av Handelsbanken som har 23%. Men det kommer nu in en ny generation bolånekunder, som inte vuxit upp med lokala bankkontor och som därför inte känner någon lojalitet till en viss bank. Hänger inte de gamla bankerna med i denna utveckling genom att sänka sina räntor, riskerar de att hamna i samma situation som många ”fysiska butiker” gjort inom detaljhandeln, det vill säga prismedvetna kunder vänder dem ryggen och väljer istället billigare alternativ via nätet.

Passa på att förhandla din ränta

Den ökade konkurrensen innebär att de traditionella bankerna kommer tvingas sänka sina räntor. Jag märker redan av det i samtal med medlemmar, som under senaste månaderna lyckats förhandla sig till riktigt hyfsade bolåneräntor. Just nu verkar det råda god jordmån att förhandla bolåneräntan. Så passa på!

Om du som bolånekund ska binda eller ej, beror på vilka räntor som erbjuds på de olika löptiderna. Med tanke på den ökade konkurrensen och med tanke på att Riksbanken inte redan höjt reporäntan (trots att det råder högkonjutur och trots att inflationen legat över målet) förefaller det inte vara någon panik att binda. Går Sverige dessutom in i en lågkonjutur med fallande inflation, är det inte säkert att Riksbanken kan höja reporäntan överhuvudtaget.

Håkan Larsson
Chefekonom Villaägarna