PixelImage

Nytt all-time-high för bankernas bolånemarginal

2017-08-15

Finansinspektionen lämnade 15 augusti nya bolånemarginalssiffror, alltså skillnaden mellan bankens kostnader för ett bolån och vad de tjänar. Bankerna lever alltjämt gott på lojala kunder; marginalen tangerar ”all time high”.

Snittet sedan Finansinspektionen började mäta år 2002 ligger på 0,95%. Den senaste siffran ligger på 1,73%. Det innebär att en vanlig bolånekund som har ett lån på 2 miljoner kronor, betalar ungefär 1000kr mer i månaden, jämfört med om marginalen legat på en historiskt mer rimliga nivåer.

Ingen konkurrens och tyst från politiker och myndigheter 

Att bankerna kan hålla så höga marginaler tyder på bristande konkurrens. Marknaden domineras av fyra jättar, men tyvärr kommer inga signaler från varken politiskt håll eller från ansvariga myndigheter att de kommer att agera. Istället lägger de över allt ansvar på kunderna. Men vad kan då en kund göra för att pressa räntan och bankernas marginaler

Minst 40 punkter under listräntan 

Även om konkurrensen är bristfällig finns förstås saker att göra. De kunder som ligger på bankernas listränta, bör försöka få åtminstone 40 punkter i rabatt (alltså 0,4 procentenheter). Det är det minsta du ska nöja dig med, för egentligen är det ingen rabatt eftersom i princip alla kunder erbjuds åtminstone 40 punkter lägre ränta än listräntan. Listräntan borde fasas ut som begrepp. Det kunder istället ska jämföra med är snitträntan. Men även den är trubbig och utgår från hela bolånekollektivet - inte utifrån varje enskild bolånekund. 

Ta in offerter - alltid! 

Det är också viktigt att ställa olika banker mot varandra. Precis på samma sätt som när du tar in offerter in från olika företag vid till exempel en renovering  - ta in offerter från ett antal banker och jämför räntan. Tänk också på hur lång tid rabatten gäller. Är det bara ett år, och vad händer sedan? Sätt press på bindningstiden.

Som kund ska du vara medveten om att banker i regel erbjuder sämre villkor till kunder med små lån och låg skuldkvot. Alltså för samhället ”sunda” bolånetagare, vilket är bakvänt. De kunder som har bäst möjlighet att förända är de som har relativt stora lån och hög belåningsgrad - och som dessutom sparar i bankens egna ”produkter”. Men oavsett om du tjänar mycket eller lite på en förhandling, är det viktigt att förhandla med jämna mellanrum. Om inte annat för att sätta press på banksektorn.