Regeringen backar i frågan om förmögenhetsskatt

2018-04-19

Stefan Löfven (S) öppnade i en intervju till Aftonbladet den 3 mars upp för ett återinförande av förmögenhetsskatten.

Villaägarna reagerade starkt på uttalandet, med vetskapen om att taxeringsvärden på småhus är de enda data som Skatteverket sitter på över människors tillgångar och att den gamla förmögenhetsskatten egentligen inte var något annat än en förtäckt fastighetsskatt på 1,5% för taxeringvärden över 3 miljoner kronor.

Vi försökte få till ett möte med Stefan Löfven (S) eller Magdalena Andersson (S). Tyvärr hade ingen av dem möjlighet att träffa oss för att reda ut eventuella frågetecken. Efter vår debattartikel i SvD där vi ställde frågan ”Går S till val på höjd boendebeskattning”  fick vi svar från Magdalena Andersson. I brevet skriver hon att ”Regeringen inte har något förslag som innebär ett återinförand av denna (dvs. fastighetsskatten).” Hotet om en återinförd förmögenhetsskatt på småhus anser vi som avvärjt. Åtminstone tills vidare.

Samtidigt finns en skattefråga som ännu oroar och det är att Stefan Löfven uttalat att han vill se en bred skattereform efter valet. ”Målet är att upprepa överenskommelsen från 1990–1991”. Det var vid reformen på 90-talet som fastighetsskatten infördes och ränteavdraget sänktes från 50% till 30%. Är de ute efter att återupprepa detta?

Villaägarna kräver att politikerna spelar med öppna kort och debatterar skattefrågor som berör småhusen under valrörelsen, inte efter. Det är ytterst en fråga om demokrati.

Håkan Larsson
Villaägarnas chefsekonom