Bygga: Stålhus - träig inställning på marknaden

Träig inställning ger färre stålhus

I Sverige byggs till exempel affärer och idrottshallar i stål. Men byggnadssättet lyser med sin frånvaro när det gäller småhus. Vad det beror på kan diskuteras.

Husritning

- Förmodligen är skälet att vi inte har någon tradition i Sverige att bygga den här typen av småhus, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.

Sedan är det även så att materialkostnaden till stommen blir något dyrare till en "normalvilla", när man använder stål istället för trä, 135 000 kr mot 90 000 kr.

- De argument vi får mot villor och småhus i lättbyggnasstål är att det är dyrt jämfört med trä och det är svårt att slå igenom den myten till en privatperson som bygger sitt eget hus, säger Niklas Eriksson på Lindab Sverige, som säljer lättbyggnadsprofiler i stål.

Vad många konsumenter i Sverige inte tänker på är att slutpriset inte bara påverkas av inköpskostnaden för olika delar av huset. Utan även hur dyrt det är att bygga med delarna, hur långa torktiderna blir, hur mycket korrigeringar som behöver göras och annat. Likaså hur lätt det är att använda dem i självbyggeri. När man kommer till totalkostnaden för huset, kan det mycket visa sig att det blir dyrare att bygga med trästomme.

Ytterligare en aspekt är att svenska snickare inte är vana vid lättbyggnadsstål på samma sätt som vid trä. Fast i och med att lättbyggnadsstål blir vanligare i större byggnader, borde detta vara ett alltmer avtagande bekymmer.

Fast bara för att stålvillor närmast inte förekommer i Sverige idag, behöver det inte vara så för all framtid.

- Ingen i Sverige erbjuder de paketlösningar för självbyggare med stålbyggsats och byggkonsulttjänst som är vanlig i USA. För de som har tid och vill spara pengar, kan det här dock vara ett sätt att sänka byggkostnaderna. Så jag skulle inte bli förvånad om den här typen av paketlösningar letar sig in även på den svenska marknaden, avslutar Ulf Stenberg.

Lite fakta om stålhus

Utländska stålbalkshus behöver i olika utsträckning anpassningar till svenska byggregler, så det är inte bara att beställa hem ett hus och börja bygga. Det finns dock svenska byggmaterialföretag som marknadsför färdiga lättbyggnadssystem i stål, men vad vi har sett, säljer de inte några villabyggsatser än.

• Här finns en beskrivning över ett bygge av ett stålbalkshus steg för steg.
  • I Kina finns många tillverkare av stålbalkshus. Här är ett exempel på villa från ett kinesiskt bolag.
  • Bauhu är ett företag verksamt i bl.a. Storbritannien, som tillverkar olika former av hus, däribland stålbalkshus.
  • Introduktion till lättbyggnad i stål.