PixelImage

Allt fler tar hjälp av RUT

Allt fler tar hjälp av RUT

Från pigdebatt i slutet av 90-talet till verklighet för helt vanliga villaägare! Det så omdebatterade RUT-avdraget ökar allt mer i popularitet, med barnfamiljer i topp som de vanligaste kunderna.

Vem är då denna RUT, ett namn som andas nystärkt hembiträdesuniform och doft av rengöringsmedel? I själva verket står bokstavskombinationen för Rengöring, Underhåll och Tvätt. Man vågar nog gissa att namnet på skattereduktionen är valt för att passa ihop med storebror, ROT, som varit villaägarens vän i många år och som ger skattelättnader vid husarbeten.

Tack vare RUT är hjälp med städning, tvätt eller gräsklippning idag efterfrågade tjänster, och 14 000 företag tog sig an avdragsgilla hushållstjänster åren 2009–2010. Men hur hittar man det bästa företaget och vad ingår i tjänsten man köper?

Kontrollera företaget

Småhusägare i storstäderna får ofta flygblad i brevlådan med lockande erbjudanden om hushållsnära tjänster. I bästa fall finns en hänvisning till en webbplats och uppgift att firman har F-skattsedel (som är ett krav för att bedriva näringsverksamhet).

En varningssignal är om det saknas fullständigt namn på någon ansvarig, adress och kontaktuppgifter till företaget. Helst bör det också finnas ett organisationsnummer. Det är viktigt att kontrollera att företaget är registrerat, eftersom städning utförd av privatpersoner inte ger skattelättnader.

Ta referenser

Ett bra sätt kan vara att anlita samma firma som någon man känner. De kan ge referenser och berätta hur rutinerna fungerar. Har man inga sådana kontakter kan det löna sig att söka städfirmor på nätet och sedan titta närmare på hemsidan, som ofta säger mycket om företagets professionalism.

Finns förtroendeingivande information om företaget, tjänsterna och personalen? Går det att få referenser från andra kunder? Särskilt viktigt är det att kontrollera att städpersonalen är anställd av det företag du anlitar. Det finns skräckexempel på hur den till synes seriösa firman använder sig av en utländsk underentreprenör, som i sin tur har bedrövliga villkor för sin städpersonal.

Därmed inte sagt att en bra städfirma måste ha någon hemsida alls. Många duktiga enmansföretagare har byggt upp en nöjd kundkrets genom mun-till-mun-metoden och har inget behov att marknadsföra sig på nätet.

Skriftlig överenskommelse

När kontakten väl är etablerad är det viktigt att gå igenom med företaget vilken hjälp det ska handla om. Vanligast är abonnemang där en städhjälp kommer en gång i veckan, var fjortonde dag eller en gång i månaden. Antalet timmar beror på hur stort huset är och hur mycket som ska göras.

Ofta har företaget en standardbeskrivning av vad som ingår: dammsugning, våttorkning av golv, dammtorkning, rengöring av badrum och kök. Andra upprättar en plan helt utifrån kundens önskemål, det kan handla om allt från bäddning till strykning och matlagning. Det är också viktigt att komma överens om vem som står för städmaterial och rengöringsmedel.

Pris från ca 150 kr i timmen

Priserna varierar normalt mellan 150 och 190 kr i timmen, inklusive moms och efter RUT-avdrag. En veckostädning av en villa på 130–140 kvadratmeter kan ta fem timmar. Tidsåtgången kan variera beroende på inredning och hur svårstädat huset är. Låt inte priset avgöra helt utan se till kvaliteten. Något som man dock inte vet förrän efter första gången. I värsta fall kan det bli att börja om från början igen. Skriv därför inte avtal med lång uppsägningstid.

13 tips när du ska anlita hushållshjälp

Text: Marianne Hühne von Seth 

Ur Villaägaren nr 3 2011