PixelImage

Övrigt: Accelererande rostproblem på nya bilar

Bil: Accelererande rostproblem på nya bilar

Dolt under plastkåpor och filtmaterial accelererar rostangreppen på moderna bilar. Villaägarnas och Vi bilägares uppföljning av förra årets avslöjande bekräftar de dolda rostangreppen som en växande fara.

Underredet på Toyota Prius, med kraftiga rostangrepp

Kraftiga rostangrepp blir synliga undertill på Toyota Prius efter att plastsköldar plockats bort. 

En av orsakerna till de ökande problemen med rost är att bilar i allt större utsträckning kläs med plast på utsatta ställen – men smuts, lera, grus, vägsalt och fukt letar sig in bakom skydden och blir kvar. Det är svårt och tidsödande att kontrollera vad som döljer sig bakom plasten, och detta ingår inte i vare sig bilprovningens eller serviceverkstadens rutiner – så många gånger kan rostangreppen fortgå utan att upptäckas.

– Bilen är den näst största utgiftsposten för villahushållen efter huset. Dold rost kan därför bli dyrt för dem som drabbas. Jag blev därför rejält irriterad över att branschorganisationen Bil Sweden ville sopa rostproblemen under mattan och tänkte att det här ska de inte komma undan med, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.

Därför har Villaägarna i samarbete med tidningen Vi bilägare grävt ännu lite djupare i
rostskyddsproblematiken hos moderna bilar.

Bilarna anfrätta av rost

Resultatet när man lät rostskyddsexperten Thomas Widström granska tolv stycken åtta år gamla bilar är skrämmande. Thomas Widström har gått igenom sex stycken VW Golf och lika många Toyota Prius, demonterat plastinnerskärmar och plastsköldar som täcker bilarnas underreden, och hittat ett antal allvarliga rostangrepp.

Den ena bilen efter den andra visade sig vara rejält anfrätt av rost. Det fanns ren gravrost (rost som går djupare i materialet) på flera av Golfarna, men även hål i tröskellådorna. Golfarna var även i övrigt ordentligt rostangripna på bottenplattan som täcks av plastsköldar.

– När det gäller tröskellådorna beror rosten på otäta innerskärmar, som gör att smuts och salt kan ta sig in. Likaså att rostskyddsbehandlingen är otillräcklig och att grundlacken inte har varit tillräckligt bra och släppt. Då följer även vaxskyddet med, säger Thomas Widström.

Syna bilen ordentligt för att upptäcka rosten

Priusar ser ofta fräscha ut i lacken. Men när man synar under redet, nedre dörrkanter och bakvagnsinfästningar, framträder en annan verklighet. Då ser det rejält rostigt ut.

– En begagnad bil kan se fin ut i bilhallen, men samtidigt ha dolda rostskador under plastskydden. Rost är dyrt att åtgärda, då borde bilpriset också vara lägre. Ju fler kunder som blir medvetna om problemen, desto fler lär intressera sig för om plastskydden på bilen de ska köpa döljer rostangrepp. Plastskydden är riktigt dålig ingenjörskonst som orsakar onödig rost och djupa hål i konsumenternas plånböcker, säger Ulf Stenberg.

Text: Lotte Ivarson Sandén

Läs hela undersökningsresultatet: Rostangrepp bil för bil

Läs om fler undermåliga produkter

Fler undermåliga produkter och formulär för att skicka in tips på produkter som inte håller måttet