PixelImage

Badrumsmatta med konsekvenser

Badrumsmatta med konsekvenser

Köpet av en matta som skulle ge badrummet en ny look ledde till oanade konsekvenser. Snart startar helrenoveringen av Annikas badrum – något som inredningsbutikens försäkringsbolag tar på sig att bekosta.

Annika Nilsson på golvet i sitt badrum. Hon håller upp mattan så att de röda ränderna syns.- Det blev en snöbollseffekt, jag hade aldrig kunnat tänka mig att en badrumsmatta som färgade av sig skulle leda till att vi nu är tvungna att riva ut hela badrummet.

Det säger Annika Nilsson (bilden) och verkar fortfarande lite förvånad över vilka konsekvenser inköpet av en ny badrumsmatta har fått.

Annika och hennes döttrar bor en i 60-talsvilla, där badrummet byggts om av en tidigare ägare i mitten av 90-talet. Så det fanns egentligen inget större renoveringsbehov när familjen Nilsson efter några år i huset, runt 2010, ville förnya badrummet.

Istället satsade de på en lättare makeover med nytt dubbelhandfat, ekskåp, spegelvägg, nytt duschdraperi, en fräsch uppsättning handdukar och – en badrumsmatta i mullvadsfärg, med rosa ränder på baksidan... Att det vita plastgolvet fått rosa ränder upptäcktes efter ett tag, men det var inget som familjen funderade över särskilt mycket då fläckarna ändå doldes av mattan. De går visserligen inte att få bort oavsett rengöringsmetod men "det är väl bara att byta plastgolvet" om man skulle tröttna på missfärgningen.

Butiken tar på sig felet

Det gnager ändå lite, och en dag när Annika besöker inredningskedjan där den olycksaliga mattan inhandlats tar hon upp frågan med personalen och inser att hon inte är den enda kunden med detta problem. Raskt skickas ärendet över till kundservice, efter några vändor tar butiken på sig felet, och bollen är i rullning.

– Jag blev överraskad över att det inte var några problem med butikskedjan. När jag kunde visa att det verkligen var en matta från dem som orsakat skadan tog de på sig ansvaret, berättar Annika.

Hela ärendet hamnar sedan hos butikens försäkringsbolag som förstås, precis som Annika själv, tror att det räcker med att byta plastmattan för några tusenlappar. För att ta reda på mer om vad man ska tänka på när det gäller badrumsrenoveringar pratade Annika med några kunniga kollegor – hon arbetar på Villaägarnas marknadsavdelning och har de byggnadstekniska rådgivarna i samma hus.

– Visst har jag tur som jobbar på Villaägarna, men faktum är att alla medlemmar har samma service, det är bara att kontakta rådgivningen med sina frågor, uppmanar Annika, som nu får klart för sig att det alls inte räcker med att lägga in en ny matta.

Porträtt Annika NilssonTätskiktet får inte brytas

I ett badrum handlar det om att ha ett korrekt utfört, godkänt tätskikt – och det får inte brytas utan måste (med undantag för nödvändiga rördragningar) vara helt, från golv till tak. Inget annat skulle få godkänt av det egna försäkringsbolaget om några fuktskador skulle uppstå i framtiden. Snöbollen fortsätter rulla då Annika förklarar för butikens försäkrings-bolag att ett betydligt större ingrepp krävs: allt måste rivas ut och våtrumsspärr plus ytskikt på väggar och golv måste göras om från grunden. Själva inredningen – toan, skåpen, duschen och så vidare – sätts sedan tillbaka.

– Jag formulerade ett långt brev till försäkringsbolaget som förklarade läget väldigt tydligt och tryckte på att badrummet skulle "återställas till ursprungligt skick". Jag var ju nöjd med badrummet innan mattan förstörde golvet, nu är det upp till dem att rätta till felet och göra det enligt de branschregler som finns. Nu har jag fått okej på detta, och bolaget har även godkänt en av de hantverksofferter som jag tog in.

Höga krav för badrumsrenovering

Att de entreprenörer som anlitas för ett badrumsbygge har rätt certifieringar kan vara en trygghet för dig som husägare. Se också till att hantverkaren lämnar de kvalitetsdokument som deras branschregler kräver. Detta för att kunna visa att badrumsrenoveringen uppfyller försäkringsbolagets krav för att få ersättning vid eventuella framtida fuktproblem, men även för att du ska undvika risk för framtida krav på ersättning om du säljer huset. Även om köparen har undersökningsplikt så tar du en risk som säljare om till exempel ett badrum inte har en godkänd konstruktion.

– För att hitta certifierade hantverkare använde jag Brabyggare.se och sökte enligt ett antal specifika kriterier. Förutom att de skulle ha rätt certifieringar så ville jag bara ha svar från företag som fått högsta betyg av tidigare kunder.

Anlita oberoende besiktningsman

Annika tipsar också om att man som extra säkerhet kan anlita en oberoende besiktningsman som kollar före, efter och under renoveringsarbetets gång – och som medlem i Villaägarna är det förstås smart att utnyttja den rabatt man har på denna tjänst.

I dagsläget väntar Annika bara på att hantverkarna ska ha tid att påbörja jobbet – och då får familjen klara sig utan dusch i flera veckor.

– Ja, det är ingenting man önskar sig, jag trodde aldrig att detta skulle få en sån här omfattning... Samtidigt är jag förstås jätteglad att butiken tog sitt ansvar.

Text: Lotte Ivarson Sandén
Foto: Fredrik Stehn

Läs mer: Annikas bästa råd till dig som konsument


Fråga Villaägarnas rådgivare

Du vet väl att alla medlemmar i Villaägarna har tillgång till kostnadsfri rådgivning? Har du råkat illa ut som konsument? Vill du ha tips inför badrumsrenoveringen - eller fråga om något helt annat som rör ditt boende? Ställ din fråga direkt på webben!