PixelImage

Krockgardiner

Krockgardiner kan minska risk för skador

Vid en frontalkrock kastas man först framåt och sedan bakåt, en så kallad rebound/återstuds. Slår man då på tillbakavägen i något hårt som i vårt krockprov med den rostangripna Mazda 6, finns det risk att skadas. Krockgardiner som fälls ned från taket och täcker bilens sidorutor utlöses på de flesta bilar bara vid sidokrockar. Fast med krockgardiner som utlöses även vid frontalkrock, kan risken för skador vid rebound minskas. 

Riskerna för skador på grund av rebound är betydligt lägre i vissa bilar av senaste generationen, då de till skillnad från Mazda 6 generation I, har krockgardiner som löses ut vid frontalkollisioner och inte bara vid sidokollisioner.
Då minskar risken för att man vid krock framifrån eller något snett framifrån, återstudsar och slår huvudet i B-stolpen efter att ha slagit i rattairbagen.

Exempel på hur en sådan här frontalutlösande krockgardin fungerar vid frontalkollision

På Volkswagen Golf slog krockdockan i huvudet i nackstödet både på den nya och på den begagnade bilen, så där blev det ingen rebound/återstuds mot B-stolpen.