PixelImage

Så här gjordes krocktesterna ny

Så här gjordes krocktesterna

Krocktesterna av de begagnade och rostiga VW Golf generation V (2004-2008) och Mazda 6 generation I (2003-2008) gjordes i Thatchams laboratorium i England. Bedömningen skedde enligt EuroNCAP:s protokoll från när bilarna var nya och, inte enligt nuvarande strängare protokoll.

Krockarna utförs alltid på ett visst förutbestämt/standardiserat sätt

En av de krockar som EuroNCAP använder sig av, är en krock i 64 km/timmen rakt framifrån in i en deformerbar barriär, där 40 procent av fronten på bilen kolliderar med barriären. Likaså en sidokrock, där en krockvagn på 950 kg körs rakt in i bilens sida med en hastighet av 50 km/timme samt en krock i sidled i 32 km/timme mot en styv, smal stolpe (pole).

Vid krockprov spänns krockdockorna fast ordentligt med säkerhetsbältena. Lutningen av ryggstöd, nackstöd och avstånd till ratt, pedaler med mera ställs in på ett lämpligt sätt.

Se filmerna från krocktesterna

Mazda 6 

VW Golf  

Se krocktesterna från när bilarna var nya

Mazda 6

VW Golf

I poängsammanställningen betyder stolpprovet relativt lite. Vi valde därför att vid betygsättningen använda de poäng som Mazda 6 fick när den var ny i stolpprovet.