PixelImage

Fiber: Så väljer du rätt leverantör

Fiber: Så väljer du rätt leverantör

Efter fiberanslutningen: Här får du en guide som hjälper dig att välja rätt leverantör av bredband, tv och telefoni till ditt fibernät. Längst ner hittar du en checklista

Ettor och nollor i ett färgglatt rör

När installatören tagit med sig det sista av verktygen, stängt dörren och önskat dig lycka till återstår bara en sak. Att få någon nytta av den där fiberanslutningen du just blivit begåvad med. Närmare bestämt att hitta en leverantör som kan ge dig innehåll och tjänster – bredband, tv och telefoni – som gör att du känner att det varit mödan (och pengarna) värt att skaffa en snabbare internetanslutning.

I själva verket behöver du ha tänkt över det tidigare. Sammanhanget är nämligen lite komplicerat, vilket Camilla Jönsson på Svenska stadsnätsföreningen påpekar.

– För att du fritt ska kunna välja innehåll i din fiber krävs det att du har tänkt rätt från början och valt så kallad öppen fiber, förklarar hon.

Har du inte valt öppen fiber får du själva fiberanslutningen och innehållet från samma leverantör och är bunden till det under avtalstiden.

Men eftersom du läser det här har du rimligen varit förutseende och valt just öppen fiber. Och även om det ger valfrihet blir det knappast enklare – snarare tvärtom som fallet ofta är när valfriheten sväller. Här får du en guide som hjälper dig till det val som är bäst för dig.

Att tänka på vid val av fibernätstjänst

Leverantörerna

Det finns ett stort antal företag som säljer fibernätstjänster. Tjänsterna innefattar grovt sett bredband – också kallat internetanslutning – tv och telefoni. En del erbjuder alla tre typer av tjänster medan andra har en eller två av dem.

Somliga aktörer är lokala medan andra finns över hela Sverige. Men även om en leverantör är rikstäckande är det inte säkert att dess utbud är tillgängligt för just dig. Vederbörande måste nämligen ha ett avtal med den aktör som ansvarar för själva fibernätet som ditt hus är anslutet till.

Av den här anledningen har alla företag som levererar nättjänster en funktion på sin webbsida där du enkelt kan ta reda på om de går att få där du bor. Om du är ansluten till ett så kallat stadsnät, ett kommunägt fibernät, finns ofta alla tillgängliga innehållsleverantörer listade hos dem.

Enligt Camilla Jönsson finns det skillnader i såväl kvalitet som support mellan de olika företagen. Båda aspekterna är dessvärre svåra att bedöma på annat sätt än genom egna efterforskningar exempelvis bland bekanta och på nätet.

– Det viktiga är att du väljer utifrån dina behov. Är du inte nöjd kan du byta till någon annan, påpekar hon.

Triple play – allt i ett paket

Fiberanslutningen kan användas för tre saker: bredband, tv och telefon. Bredband, eller internetanslutning, behövs för att du ska kunna besöka webbsidor och använda internettjänster och e-post. Anslutningen kan också användas för fjärrstyrning av exempelvis hemlarm och annan teknisk utrustning i hemmet.

Tv behöver ingen närmare förklaring, men en fördel med internetbaserad tv (ip-tv och bredbands-tv är andra begrepp som används) är att du ofta får tillgång till ett antal tjänster utöver själva utsändningarna. Bland annat är det vanligt att du får möjlighet att spela in program och inte minst får tillgång till innehåll som serier, filmer och annat som inte går att tillhandahålla via kabel-tv eller marksänd tv.

Telefoni är det tredje benet. Den skiljer sig inte från traditionell telefoni och du kan använda samma telefon som tidigare. Nackdelen är att du blir utan telefon vid strömavbrott.

Somliga leverantörer kan leverera alla tre delar som ett paket, vilket ofta kallas Triple play. Det finns inga generella fördelar med det bortsett från att du får allt på en faktura. Möjligen kan det också bli aningen billigare men det är långt ifrån någon naturlag. Nackdelen är förstås att du inte får samma frihet att välja tjänster utifrån just dina behov och önskemål.

Avtalstid och uppsägningstid

Oavsett hur och vad du väljer behöver du titta på avtalstider och uppsägningstider. Ettåriga avtal tycks vara vanligast men det finns såväl helt obundna avtal som tvååriga.

Kostnad

Det kan förefalla vara ett överflödigt tips, men med tanke på hur komplicerade prislistor många företag har är det ändå värt att påminna om: bedöm kostnaderna. För att kunna göra det på ett rättvisande sätt gör du klokt i att först bestämma dig för vilka funktioner du behöver, hur snabb internetanslutning du ska ha, hur du vill använda tv:n och hur mycket du ringer. (Du kan läsa mer om de aspekterna nedan.)

Support

Support är något som skiljer aktörerna åt tämligen kraftigt. Om du är typen som helst klarar dig själv – och faktiskt också gör det – spelar det kanske inte så stor roll om supporten bara är tillgänglig vardagar mellan klockan 8 och 17. Men om du vill försäkra dig om att få hjälp när du behöver det är det en god idé att titta på just tillgängligheten och genom vilka kanaler de erbjuder support. Utöver telefon kan det handla om chatt och e-post.

Så väljer du rätt bredband

Hastighet

Hur snabb anslutning behöver man egentligen? Det finns inget allomfattande svar på vilken hastighet var och en behöver. Men för vanlig användning där flera personer samtidigt exempelvis ska kunna titta på film och spela onlinespel är det en god idé att välja en hastighet på 100 megabit.

Leverantörerna uppger alltid två hastigheter. Den ena talar om hur snabbt det går att föra över information från internet till din dator ("nedströms"). Den andra anger hastigheten åt andra hållet, alltså överföringen från din dator ut till internet ("uppströms"). Så länge du inte skickar exempelvis video, musik eller stora bilder och dokument från din internetanslutning är det den första siffran som är viktigast.

Säkerhet

De flesta erbjuder också säkerhetspaket som ska skydda dig från intrång i dina datorer. Månadskostnaden ligger vanligen på under femtiolappen. Normalt räcker de skydd som är inbyggda i moderna datorer men om du är osäker, kontrollera eller be någon kontrollera.

Lagring och e-post

Som en del av bredbandstjänsten får du också tillgång till e-post och i somliga fall möjlighet till lagring av filer och dokument, exempelvis för säkerhetskopiering. Kontrollera hur många e-postadresser du kan skapa och hur stor lagring du får. Den senare är knappast avgörande eftersom det finns gott om lagringstjänster på internet.

Kanalpaket och pris väger tungt i tv-valet

Antal kanaler och paket

Finns det färdiga paket med de tv-kanaler du vill ha eller kommer du att behöva komplettera med enstaka kanaler? Det blir ofta tämligen dyrt samtidigt som du också löper en risk att betala för sådant du inte är intresserad av.

Inspelningsbar tv och play-tjänster

De flesta större leverantörer erbjuder någon form av inspelningsmöjlighet, så att du kan spara program under en tid, och också funktioner som låter dig se ett program från början trots att du missade starttiden. Hos somliga ligger funktionen i själva tjänsten medan den ligger i mottagningsboxen hos andra. Det förekommer också att du själv behöver skaffa en separat hårddisk.

Play-tjänster är ett begrepp som används för att beskriva innehåll som du kan se när du vill och på andra enheter än tv:n, som mobilen, surfplattan eller datorn.

Vad kostar extraboxar?

Om du vill ha tv-apparater i flera rum behöver du också flera mottagningsboxar, vilket innebär en högre månadsavgift och möjligen en engångskostnad. Kontrollera!

Komplexa prislistor för telefoni

Enklaste tjänsten

Telefoni är förmodligen den tjänst som är enklast att bedöma. Själva funktionen är tämligen okomplicerad och istället är det prissättningen som kan skapa lite huvudbry. Ska du betala en högre månadsavgift för att få ett lägre samtalspris – och hur mycket måste du i så fall ringa för att tjäna på det?

Det kan också vara intressant att titta på öppningsavgiften för samtal. Den ligger vanligen runt 50 öre, men i vissa fall är avgiften dubbelt så stor.

Skriv ner dina behov

Även om det kan förefalla vara en djungel av erbjudanden, paket och enstaka tjänster behöver det inte vara svårt att hitta i den. Utgå från förteckningen över leverantörer som fibernätsägaren har på sin webbsida. Nyckeln ligger sedan i att du från början bestämmer dig för vilka funktioner och vilket innehåll du behöver. Skriv ner detta och vik aldrig från listan när du jämför erbjudanden.

Checklista när du väljer fiberleverantör

  • Generella frågor. Hur tillgänglig är supporten? Avtalstid och priser?
  • Bredband. Hur hög hastighet? Extra säkerhet? Hur många e-postadresser? Extra lagring för säkerhetskopiering?
  • Tv. Vilka kanaler vill jag kunna se? Vilka play-tjänster vill jag kunna nå? Tv-apparater i flera rum?
  • Telefoni. Hur mycket ringer vi i hushållet?