PixelImage

Hantverkare: Så blåser de dig

Så blåser hantverkaren dig

Tänk efter före när du anlitar hantverkare, för att undvika missförstånd, oförutsedda kostnader och obehagliga överraskningar.

ROT-bedrägerier är bara ett av många sätt som oseriösa hantverkare tar till. Villaägarnas rådgivare får hjälpa många förtvivlade husägare som råkat illa ut. Så här undviker du att bli blåst.

– Det viktigaste är att hitta rätt hantverkare, säger Ulf Stenberg, Villaägarnas chefsjurist.

Förutom att ta in offerter från flera företag bör man kolla att företaget har f-skattsedel och är momsregistrerat. Annars är det att betrakta som ett svartjobb. Har du inte kvitto på tjänsten, kan du bli skyldig att betala arbetsgivaravgifter och skatt för hantverkaren. Skadar sig hantverkaren som du har anlitat svart, kan du som fastighetsägare också få stå för arbetsgivaransvaret och bli dömd för arbetsmiljöbrott enligt arbetsmiljölagen. Likaså om det tas dit minderårig arbetskraft. Vanligtvis blir det fråga om dagsböter eller penningböter.

Komplettera med att ta kreditupplysning och referenser. Se likaså till att hantverkaren har allriskförsäkring och ansvarsförsäkring. Om en hantverkare utan pengar eller försäkring orsakar en vattenskada eller brand, kan det bli en dyrköpt erfarenhet.

– Tänk på att ett nystartat företag kanske inte hunnit få några betalningsanmärkningar. Det förekommer att folk startar företag, struntar i att betala skatt och sedan startar på ny kula efter att företaget försatts i konkurs, säger Ulf Stenberg.

Se upp med falska referenser
En annan sak man bör veta är att konsumentomdömen på internet inte nödvändigtvis är äkta. Fråga också vänner och bekanta om de kan rekommendera någon som har gjort ett bra jobb.

– Även om ett nytt företag inte behöver vara sämre är det generellt säkrare att välja ett välrenommerat branschanslutet bolag som funnits länge på orten. Vanliga indikationer på att det inte står rätt till är om företaget saknar fast adress eller endast har kontantkortsmobil, säger Ulf Stenberg.

När du hittat en bra entreprenör, skriv ett avtal och precisera noggrant vad som ska göras: Vad exakt är det du vill få gjort, vad får det kosta och när ska det vara klart? Det förhindrar missförstånd och gör det enklare för dig att få rätt om du blir missnöjd och gör en reklamation.

– Det kan vara bra i förebyggande syfte att ha en vitesklausul i kontraktet där det utgår en på förhand bestämd ekonomisk ersättning per påbörjad försenad vecka, säger Ulf Stenberg.

Betala inget i förskott
Ett annat viktigt råd är att inte betala några pengar i förskott utan först i efter­hand när arbetet är utfört. Gör upp om ett fast pris eller takpris och undvik löpande räkning, såvida det inte gäller markentreprenad eller sprängning.

– Uppför man ett småhus för permanent bruk behövs en byggfelsförsäkring och ett färdigställandeskydd, som träder in om entreprenören går i konkurs innan det är färdigt, säger Ulf Stenberg.

Stefan Edin, byggnadsteknisk rådgivare på Villaägarna, får ta emot många upprörda samtal från husägare. Han konstaterar att de vanligaste konflikterna med hantverkare gäller dåligt utförda arbeten eller att man inte förstått vad som ingått i offerten.

Stefan Edin– Det viktigaste är att sätta sig in i vad som ska göras. Många beställare är en smula naiva och har gett sig in i projekten utan att tänka efter ordentligt först. Lägg lite tid på projektet och visa att du är insatt så kan du undvika de värsta avarterna inom branschen, säger han.

Tipset är att förbereda sig genom att ta reda på vilka branschorganisationer som finns och vilka bransch- och byggregler som gäller. På så sätt kan man ställa mer initierade frågor som skrämmer bort eventuella lycksökare.

 – Skriv alltid in önskemål om material i avtalet, annars kan hantverkaren välja det billigaste alternativet. Ju större arbeten, desto viktigare att ta in någon som besiktigar arbetet under dess gång, säger Stefan Edin.

Se även till att vara tillgänglig, åtminstone på telefon, för att lämna kompletterande information till hantverkarna. Fördelen med att vara på plats är att man kan upptäcka eventuella misstag och åtgärda dessa i tid.

– När det gäller större byggnationer kan det löna sig att anlita sakkunnig hjälp. De kan även varsko om något håller på att gå snett, säger han.

Tänk på att

Ur medlemsmagasinet Villaägaren nr 4-10
Text: Karin Arnell
Foto: Johnér/Fredrik Stehn