PixelImage

Hantverkare: Så undviker du problem

Så undviker du problem med hantverkaren

Problem med hantverkare är Sveriges vanligaste konsumentproblem. Dåligt eller felaktigt utfört arbete är de vanligaste hantverksproblemen. Men det finns sätt att undvika konflikt med hantverkaren.

Villaägarnas undersökningar visar att bland de husägare som haft problem med hantverkare är dessa problemområden vanligast:

  • Dåligt utfört arbete (t ex ojämnt kaklat, dåligt målat) 41%
  • Byggtekniska felaktigheter 26%
  • Arbetet dyrare än överenskommet 22%
  • Arbetet blev inte klart i tid 22%

Bland de husägare som haft problem med hantverkare är konflikter kring den här typen av jobb vanligast:

  • Badrumsrenovering, våtrum 29 %
  • VVS-installation, rörläggning, avlopp 23 %
  • Snickeri inomhus, montering, väggar, undertak 22 %
  • Elinstallation 19 %

Tänk på det här

Många hushåll slarvar med att skydda sig genom skriftliga avtal och missar ofta att kontrollera hantverkarens bakgrund och ekonomi när de bygger och renoverar med hjälp av hantverkare.

- För att minska risken för problem ska man bara anlita kvalitetssäkrade hantverkare, vara noga med att teckna avtal och aldrig betala i förskott, säger Sofia Hellsing, förbundsjurist hos Villaägarna och känd från tv-programmet Fuskbyggarna.

Läs mer

Rapport: De vanligaste misstagen när man anlitar hantverkare

Enkätundersökning: Det här är de vanligaste hantverksproblemen

Enkätundersökning: Problem med hantverkare utbrett bland husägare