Cecilia Fernholm, riskchef på Nordea, har i ett svar på en insändare i Dagens Nyheter skyllt bankbedrägerier på kunderna. Om du som kund vill känna dig säkrare ska du enligt Nordea ha pengar på bankens säkrare konton. Något som märkligt nog är ett ”tillval” på Nordea.
Dagens lagstiftning är på bankernas sida. Vid bankbedrägerier, oavsett brister i bankernas säkerhetssystem, är det kundernas ansvar när de har lurats att godkänna en överföring med mobilen. När bankerna slipper ekonomiskt ansvar, ger det inte Nordea och andra banker några signaler om att skärpa sin säkerhet.
EU arbetar just nu fram en ny betaltjänstförordning, som kan göra att bankerna blir tvungna att ta ett större ansvar för bankbedrägerier. Bankerna gör stora ansträngningar för att motarbeta förordningen. De påstår att den skulle öppna för att kunder kommer överens om att lura bankerna att de har utsatts för bedragare och försöker blåsa bankerna på ersättning.
Bankerna bryr sig om säkerhet först när de gynnas
- Det är osannolikt att bankerna skulle komma att utsättas för sådana blåsningar i någon nämnvärd omfattning. I den mån sådana blåsningar skulle förekomma, kommer bankerna snabbt se till att införa säkrare bankkonton som standard och att täppa till hålen i sina säkerhetssystem. Bankerna bryr sig på ett helt annat sätt om banksäkerhet om det drabbar dem själva i stället för kunderna, säger Ulf Stenberg.,
Det är tyvärr så att inga banker berättar hur mycket bedrägerier som deras kunder drabbas av. Inte heller i vad mån de kompenserar kunderna. Så när Nordea talar om säkerheten på sina bankkonton är det tämligen ointressant, så länge banken vägrar att lägga korten på bordet och redovisa siffror på bankbedrägerierna.
I Storbritannien får bankkunderna veta hur mycket bankbedrägerier respektive bank har och i vad mån kunderna kompenseras vid bankbedrägeri. Så där är det lätt att välja en säkrare bank. På svenska banker är det dock locket på när det gäller banksäkerhet. Bankernas inställning är att bankkunderna ska vara nöjda med att köpa grisen i säcken.
Regering och riksdag kan och måste agera!
- Vad bankerna inte tänker på med sin kundfientliga inställning, är att de lever väl så mycket på förtroende som på kapital. Och förtroende kan förbrukas och vara omöjligt att återställa, säger Ulf Stenberg.
Det kan vara så att anledningen till att bankerna vägrar redovisa siffror på bankbedrägerierna, är att siffrorna är fullkomligt bedrövliga. Alla banker har bedrägerisiffror så det vore enkelt för dem att redovisa siffrorna.
Bankkunderna förs medvetet bakom ljuset av bankerna. Frågan är dock hur länge riksdag och regering kan acceptera bankernas ogina beteende. Villaägarnas Riksförbund hoppas på att bankerna precis som i Storbritannien ska bli tvungna att redovisa hur mycket bankbedrägerier de har, säger Ulf Stenberg.