Vad är lagfart och varför
är det viktigt?
Lagfart är ett viktigt juridiskt dokument som visar vem som äger en fastighet. Oavsett om du köper, ärver eller får en fastighet i gåva, är det avgörande att förstå hur lagfart fungerar. Villaägarna guidar dig genom hela processen och erbjuder expertrådgivning kring kostnader, ansökan och specifika situationer som gåvobrev och dödsbo.
Vanliga frågor om lagfart
Här hittar du svaren på frågor som ofta kommer upp i samband med lagfart.
Du är självklart alltid välkommen att kontakta vår rådgivning med ytterligare frågor.
Varje år besvarar vi ca 20.000 ärenden.
Kostnadsfritt för dig som är eller blir medlem!
-
Vad är en lagfart?
Svar: En lagfart är ett juridiskt dokument som bekräftar vem som äger en fastighet. Det är obligatoriskt att registrera en lagfart vid köp eller överlåtelse av en fastighet. - Hur ansöker jag om lagfart?
Svar: Du ansöker om lagfart genom att lämna in en ansökan till Lantmäteriet tillsammans med köpehandlingar eller gåvobrev samt betala stämpelskatten. -
Vad kostar det att ansöka om lagfart?
Svar: Kostnaden för lagfart beror på fastighetens köpeskilling eller taxeringsvärde och är 1,5% för privatpersoner, plus en expeditionsavgift. -
Behöver jag lagfart för en fastighet jag fått i gåva?
Svar: Ja, du måste ansöka om lagfart när du får en fastighet i gåva för att registreras som ägare. -
Hur lång tid tar det att få lagfart?
Svar: Handläggningstiden hos Lantmäteriet varierar men tar vanligtvis mellan 2–6 veckor beroende på ärendets komplexitet.
Sluta googla - fråga våra husexperter istället!
Vi hjälper ditt hushåll för bara 39 kr/mån!
Tack för all hjälp kring min hantverkartvist! Jag fick hjälp att tyda både offerten och fakturan och det visade sig att jag hade rätt att få pengar tillbaka. Tack!
Samuel 43
På nätet är alla experter, hos Villaägarna får man åtminstone oberoende hjälp. Jag stämmer alltid av med er först när jag är osäker på något med huset.
Lena 56
Vi behövde skriva en framtidsfullmakt och fick både hjälp med en bra mall och vad som var viktigt att ha med ur ett juridiskt perspektiv. Vi sparade tusenlappar!
Peter 67
Ett medlemskap för husägare
Frågor och svar om medlemskapet
Våra vanligaste frågor:
Självklart! Villaägarnas medlemskap passar även dig som inte bor i hus. Vår expertrådgivning kan tex hjälpa dig med frågor som rör boendeekonomi, juridik och hantverkarfrågor. Och våra rabatter och förmåner sträcker sig över flera områden som hemelektronik, inredning, fordonsservice, resor och mycket mer. Välkommen som medlem du också!
Bli medlem, betala snabbt och enkelt med autogiro eller swish!
Du hittar en stor del av dina medlemsrabatter som inloggad på vår web och i ditt medlemsmagasin Villaägaren. Som medlem får du även kampanjmejl av oss inför varje ny kampanjperiod. På våra kampanjsidor finns det en instruktionsruta längst ner där det står ”Ta del av erbjudandet”
Där ser du din rabattkod för den specifika kampanjen. Hör av dig till oss om du behöver hjälp.
Ditt digitala medlemskort hittar du under Mina Sidor. Du behöver logga in för att komma åt dit medlemskort. Ditt medlemsnummer hittar du på medlemskortet under ditt namn.
Medlemsrabatten får du oavsett om du handlar online eller i fysisk butik.
När du vill handla i en fysisk butik så visar du bara upp ditt medlemskort för att få din medlemsrabatt i en fysisk butik. Tips! Gå in på Mina sidor och ta en skärmdump på ditt medlemskort och spara bilden i telefonen! På så sätt har du det alltid tillgängligt när du vill göra ett köp utan att du ska behöva logga in eller komma ihåg det fysiska medlemskortet som du får hemskickat när du blir medlem.
Vill du handla online så kan du enkelt använda den unika rabattkoden som du hittar på rabattsidan i inloggat läge.
Absolut! Ett medlemskap i Villaägarna gäller hela hushållet oavsett vilket namn som står på medlemskortet eller oavsett hur många ni bor i ditt hushåll!
Vill du beställa ett extrakort är du välkommen att ringa 010-750 01 00 eller skicka e-post till info@villaagarna.se så hjälper vi dig.
När du ska använda dina medlemsrabatter i fysiska butiker visar du bara upp ditt digitala medlemskort som du hittar som inloggad på Mina Sidor. Medlemskortet hittar du högst upp på mina sidor.
Tips! Gå in på Mina sidor och ta en skärmdump på ditt medlemskort och spara bilden i telefonen! På så sätt har du det alltid tillgängligt när du vill göra ett köp utan att du ska behöva logga in eller komma ihåg det fysiska medlemskortet som du får hemskickat när du blir medlem.
Som medlem i Villaägarna får du medlemsrabatter och förmåner speciellt anpassade för livet i hus. Oavsett om du letar bra priser på byggvaror, elavtal eller bolån så hittar du det hos oss. Du hittar även alla dina aktuella rabatter i medlemsmagasinet Villaägaren.
- Vi har tex förhandlat fram riktigt bra avtal inom försäkring, privatlån, bolån och elavtal.
- Vår expertrådgivning ger dig kostnadsfri juridisk och byggteknisk rådgivning och kan även hjälpa till med frågor som rör hanverkartvister, dolda fel, grannsämja och trädgård.
Se vilka andra förmåner som finns här
På Villaägarna jobbar Sveriges enda expertrådgivning specialiserade på husfrågor.
Vi har expertis inom byggnadsteknik, fastighetsjuridik, familjerätt, boendeekonomi och mer. Oavsett om du är ny i hus eller inbodd sen länge kommer det finnas ett behov att fråga någon som verkligen vet. Kanske ska du installera ett nytt värmesystem, göra en renovering eller har fått problem med hantverkare?
Som medlem kan du helt kostnadsfritt ställa dina frågor till oss och få hjälp både via webbformuläret och telefon.Vi besvarar dina frågor inom fem arbetsdagar.
Se vad andra husägare har frågat om här:
Experterna svarar
Det är alltid helt kostnadsfritt att ställa dina frågor till våra experter när du är medlem i Villaägarna! Logga in på Mina sidor och ställ en fråga till Villaägarnas Experter
Ett gott råd är att vara ute i god tid om du behöver få svar före ett visst datum. Handläggningstiden varierar beroende på fråga. Glöm inte bort att du kan se vad andra husägare har frågat om och se hur våra jurister och byggnadstekniska experter har besvarat andra husägare.
Kom ihåg att du som är medlem dessutom har tillgång till massor av infoskrifter, avtalsunderlag och annan exklusiv rådgivning dygnet runt.
OBS! Se till att vi har korrekt mejladress till dig - då mejlfrågorna besvaras till din mejl. där kan du uppdatera dina kontaktuppgifter
När du är inloggad under mina sidor, finns det en flik som heter ”mina rådgivningsfrågor”. Där kan du enkelt ställa en fråga, ladda upp bilder och dokument eller bifoga annat relevant underlag. Desto utförligare fråga du skickar in desto lättare är det för våra experter att ge dig ett svar.
OBS! Det är jätteviktigt att du har en aktiv mejladress registrerad hos oss när du ställer din fråga via mina sidor – då du får svaret på mejl.
Du som medlem har även fri tillgång till en mängd med färdiga avtal, fullmakter och infoskrifter. Du kan även läsa vad andra husägare har frågat och se vad de har fått för svar. Vi besvarar frågor som rör: