Allmänna hyresvillkor
1. Utrustningens användande Förhyrd släpvagn och eventuell kringutrustning får brukas av kunden endast för dennes räkning. För brukande utom Norden krävs uthyrarens skriftliga medgivande. Kunden ansvarar för att gällande bestämmelser rörande förhyrd utrustning och brukande iakttages, även innefattande parkeringsbestämmelser. Kunden svarar för och betalar eventuella böter eller avgifter för parkeringsförseelser eller brukande i övrigt. Uthyraren ansvarar inte för person- eller sakskador, inklusive skador på kundens fordon och andra kostnader, som kan uppstå vid uthyrningen. Driftstörningar eller brister på släpvagnen som orsakar skador för kunden eller annan person, till exempel förseningskostnader, inkomstbortfall, eller andra förluster, ersätts inte av uthyraren.
2. Hyra och dröjsmål med betalningen Hyran anges vid bokningen. Kunden ansvarar för att hyran betalas. Uthyraren har rätt att begära depositionsbelopp eller förskott på hyran. Vid fakturering har uthyraren rätt att debitera en faktureringsavgift på 100 kronor inklusive moms. Om kunden inte betalar hyran senast på förfallodagen utgår dröjsmålsränta motsvarande STIBOR med tillägg av åtta procent, samt i förekommande fall påminnelseavgift och inkassoavgift enligt lag.
3. Utrustningen skötsel Kunden ska väl vårda utrustningen. Kunden svarar för skada som orsakats uppsåtligen eller av vårdslöshet.
4. Besiktning Uthyraren har rätt att besiktiga den förhyrda utrustningen under hyrestiden, om uthyraren har skälig anledning att anta att äganderätten sätts i fara eller risk för värdeminskning utöver vad som följer av normalt brukande.
5. Försäkringsvillkor Förhyrd utrustning är helförsäkrad. Kundens självrisk gentemot uthyraren framgår vid bokningen. Om kunden avsiktligen eller av mer allvarlig oaktsamhet vållar eller förvärrar skador på släpvagnen, täcks inte det av försäkringen. När skador inte täcks av försäkringen kan uthyraren kräva kunden på ersättning för hela skadekostnaden.
|
6. Begränsning av skada Det åligger såväl kunden som uthyraren att vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada. Försummar hen de, får hen själv bära en motsvarande del av kostnaden.
7. Återlämnande av förhyrd utrustning Vid hyrestidens utgång ska kunden återlämna fordonet på den plats där det avhämtats eller på plats som särskilt avtalats. Kunden har rätt att återlämna fordonet före utgången av den överenskomna hyrestiden. Släpvagnen ska lämnas tillbaka väl rengjord och i samma skick som vid avhämtandet bortsett från normalt slitage. Vid bristfällig rengöring eller vanvård av släpvagnen, är uthyraren berättigad att ta ut en skälig avgift för att återställa fordonet. Uthyraren och kunden ska om möjligt gemensamt besiktiga fordonet för bedömning av dess skick. Hyresavtalet kan endast förlängas genom ny bokning. Om släpvagnen inte lämnas tillbaka, kan uthyraren återta sin besittning av släpvagnen genom omedelbar utmätning, utan att ställa säkerhet för kundens räkning.
8. Uthyrarens hävningsrätt med mera Uthyraren har rätt av häva avtalet om a) kunden inte fullgör sina betalningsåtaganden gentemot uthyraren inom skälig tid efter det att uthyraren påmint honom om detta. b) Fordonet har utsatts för onormal körning eller vansköts så att betydande risk för värdeminskning föreligger. c) Kunden i övrigt åsidosätter bestämmelse i detta avtal, vars iakttagande är av väsentlig betydelse för uthyraren.
9. Behandling av personuppgifter Uthyraren använder kundens personuppgifter för att kunna administrera uthyrningen, vilket godtas av kunden. Registrerade personuppgifter hanteras enligt dataskyddsförordningen. Bara de personuppgifter som krävs för ovanstående ändamål används. Är kunden inte nöjd med hur dennes uppgifter hanteras, kan kunden anmäla detta till Datainspektionen. Kundens personuppgifter sparas så länge kundförhållandet består och därefter så länge som krävs eller är tillåtet enligt gällande lagstiftning och praxis. För att rätta, radera, avsluta behandlingen av personuppgifter samt erhålla registerutdrag, kan kunden kontakta uthyraren.
|