Stölder av nyckellösa bilar från småhusägare har blivit ett vanligt förekommande problem. När de nyckellösa bilarna står parkerade på uppfarten vet biltjuvarna att nyckeldosorna finns i husen, och då slår de till. Nyckeldosorna sänder hela tiden ut radiosignaler till bilarna. Och det är radiosignalerna som biltjuvarna är ute efter.
- Bilbranschen borde ha slutat sälja dessa lättstulna nyckellösa bilar för många år sedan, men de flesta biltillverkare har inte tagit stöldrisken på allvar. Stölderna är ett problem för kunderna men en fördel för bilhandeln, keyless-stölderna ökar ju deras försäljning, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.
Så går bilstölden till
Biltjuven införskaffar en radioteknisk utrustning som HackRF One eller liknande för några tusenlappar och fångar upp radiosignalen från nyckeldosan. Sen sänder biltjuven radiosignalen vidare till bilen och öppnar den. Då är det fritt fram att stjäla utrustning så som ratt, instrumentering, airbagar eller att helt enkelt köra i väg med bilen. Det kallas reläattacker. Den radiotekniska utrustningen är inte olaglig i sig, det är bara olagligt att använda den för att stjäla bilar.
För att kunna fånga upp radiosignalerna från nyckeldosorna måste biltjuvarna först komma nära dosorna, vilket ofta är en enkel match när bilägaren bor i småhus. Då smyger tjuven omkring längs fasaden för att komma så nära dosan som möjligt.
Bilhandlaren måste säga att bilen är lätt att stjäla
När du köper en bil ska den stämma överens med vad som följer av avtalet och ha de egenskaper som du med fog kan utgå från. Bilhandeln är enligt konsumentköplagen skyldig att upplysa konsumenter om särskilda risker med en bil, till exempel stöldrisk.
Villaägarna har låtit Jori Munukka, professor i juridik vid Stockholms universitet, undersöka om det är lagligt att sälja lättstulna nyckellösa bilar. När det gäller bilhandelns försäljning av nya och begagnade bilar till konsumenter, kom han fram till att om en bil inte har en tillförlitlig låsanordning, är det att betrakta som ett fel.
- När en vara är felaktig, kan köparen till exempel kräva att felet avhjälps, prisavdrag och skadestånd. Likaså hävning, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.
Det är däremot okej att sälja lättstulna nyckellösa bilar om bilhandlarna varnar konsumenterna för att bilarna är lättstulna och konsumenterna separat uttryckligen godkänner bristen.
- Bilhandlarna är såklart inte så förtjusta i att informera konsumenter om att bilarna är enkla att stjäla, eftersom det kan få konsumenter att avstå från köp och i stället välja modeller som är mer motståndskraftiga mot stöld, säger Ulf Stenberg.
Det kan även vara så att utelämnandet av väsentlig information om de bristfälliga billåsen kan strida mot marknadsföringslagen. Men det är osäkert och bilhandlarna kan klara sig på att de inte har framhållit några säkerhetsfördelar med låsen.
Även företag och myndigheter kan vända sig gentemot bilhandlarna på grund av billåsen är sämre än vad man med fog kunde förvänta sig.
Nyckellösa bilar som går att stjäla
Tyska ADAC har testat 600 nyckellösa bilar för att se om de klarar att stå emot en reläattack. Alla utom 44 bilar gick att stjäla på sådant sätt, vilket är ett rejält underbetyg för de nyckellösa låssystemen.
På Audi A5 40 g-tron, Jaguar I-PACE, Jaguar E-PACE samt Land Rover Discovery och Range Rover med flera, vilka har försetts med nyckellösa system som känner av avståndet mellan bilen och nyckeldosan, lyckades ADAC inte forcera de nyckellösa låssystemen.
Så minskar stöldrisken för en nyckellös bil
Det går att minska stöldrisken genom att vira in nyckeldosan i aluminiumfolie, förvara den i en plåtburk eller i en verktygslåda av metall. På så sätt blockeras radiosignalerna från nyckeldosan.
På vissa bilar finns möjlighet att stänga av det nyckellösa systemet, så att man måste trycka på en knapp på nyckeldosan för att bilen ska öppna sig. Om det är möjligt, ska det framgå i bilens bruksanvisning.
Med en rattkrycka kan man göra det svårare för biltjuven att köra iväg med bilen. Förser du bilen med spårsändare, blir den lättare att hitta. Försäkringsersättningen kan dessutom bli lägre om du saknar spårsändare kopplad till larmcentral, då vissa försäkringsbolag ställer krav på detta för framförallt lättstulna dyrare bilar. Vissa spårsändare som Airtags kan biltjuven dock helt enkelt stänga av via sin mobiltelefon. Tjuven kan även ha spårningsutrustning (gps tracker) och störsändare (gps jammer) för att hitta och störa ut signaler från spårsändare.
- Det är helt bakvänt att kunderna ska behöva ”rädda” sina bilar från stöld, men vad gör man inte för att täcka upp för den här konstruktionsbristen, avslutar Ulf Stenberg.