I Villaägarnas infoskrift kan du som är medlem läsa om:
- Vad som händer om någon som du har ingått avtal inte betalar på utsatt tid.
- När du ska skicka påminnelse, ta ut dröjsmålsränta eller vända dig till inkassoföretag respektive kronofogdemyndigheten.
- Vad som händer om du anser att en faktura är felaktig och hur du bestrider den.
- Vad som händer när en obetald skuld lämnas över till kronofogdemyndigheten för indrivning.
- Vad innebär en betalningsanmärkning egentligen?
- Vad inkassokrav eller delgivning från kronofogden innebär.
- Hur processen kring hur en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen registreras för privatpersoner.
- Vad ett så kallat "utslag i mål om betalningsföreläggande" betyder.
- Vad som händer om en tingsrättsdom vunnit laga kraft och betalning inte skett.
- Vad en utmätning innebär och vad den kan leda till.
- Kraven för att få avhysa en hyresgäst och hur processen går till. I infoskriften finns ett formulär som du kan använda.
- Hur du som hyresvärd meddelar socialnämnden så att den har möjlighet att betala hyran i hyresgästens ställe.
- Blankett för underrättelse till socialnämnden.