Vit motorbåt i vatten
Svart båtmotor i vatten
Man på segelbåt
Man på segelbåt

Dags att fixa båten?

Det är inte bara huset som vill ha en extra dos kärlek på våren. Många villaägare har också en båt som behöver pysslas om. Villaägarna bad Joakim Hermansson, redaktör för Praktiskt Båtägande, om vårens bästa båtfixartips.

Under våren yr snön fortfarande omkring på sina håll, men vårsolen börjar också påminna om den härliga båtsommar som hägrar. Båtintresset är på pandemitopp, och inför stundande hemester omsätts båtar som aldrig förr – både nya och begagnade. För villaägare med båt kan tiden vara knapp för att hinna med allt du egentligen skulle vilja göra, så det gäller att prioritera och tänka smart. 

Tvätta eller vaxa båten kan du vänta med  

Joakim Hermansson har själv ett 60-talshus och är mångårig medlem i Villaägarna, så han är väl medveten om att tiden oftast inte räcker till allt som de mest ambitiösa båtnördarna har på sina checklistor. Hans grundtips är att först och främst se över sådant som har med trygghet och säkerhet ombord att göra. Vi utgår från Sveriges vanligaste båttyp, en utombordarbåt på dryga fem meter, förmodligen med styrpulpet.

– Skippa det kosmetiska nu när tiden är knapp. Tvätta båten kan du göra när du hinner, kanske i sommar. Då är vädret dessutom skönare, och du slipper stå med stelfrusna fingrar och jobba, säger han, och tillägger att många nitiska båtägare säkert skakar på huvudet åt det rådet.

– Du kan till och med vaxa båten när den ligger i sjön. Det är bara att ta in den på grunt vatten i en lugn vik och köra igång. Det äväldigt mycket trevligare än att göra det nu i snålblåsten. 

Se till att båten är driftsäker 

Enligt Joakim Hermansson är alltså det viktigaste att se till att båten är sjöduglig och driftsäker, så du slipper att i onödan belasta Sjöräddningssällskapets resurser.

– Motorn måste vara i topptrim. Förhoppningsvis fick den sin årliga service redan i höstas, men annars måste den göras nu. Det är riktigt surt att sitta i en aldrig så välputsad båt om snurran strejkar, poängterar han, och nämner kontroll och/eller byte av impeller, tändstift, bränslefilterväxelhusolja och anoder som lämpliga åtgärder för att säkra driften. 

– Töm också tanken och fyll på med ny fräsch bensin, så säkerställer du att den är fri från kondensvatten och föroreningar som kan bildas under vinteruppehållet, och som kan orsaka motorstopp. Det gamla bränslet lämnar du förstås på närmaste miljöstation där de tar emot farligt avfall. 

Kolla att båtmotorns batteri fungerar som det ska  

Beroende på båtens ålder och utombordarens storlek är båten antingen försedd med vajerstyrning eller med hydraulisk dito. Oavsett vilket behöver dessa tittas till efter vintern.

– Smörj vajern och se till att den löper smidigt i höljet. Kolla nivån på hydrauloljan och säkerställ att packningarna vid hydraulcylindern inte läcker, tipsar Joakim. 

Om motorn har elstart är batteriet en annan viktig detalj. Det bör ha stått på underhållsladdning hemma i garaget under vintern, men om du missat det behöver du åtminstone göra en våruppladdning och kolla att batteriet fungerar som det ska. 

– Skaffa ett nytt batteri om du känner dig det minsta osäker, så att du garanterat har tillräcklig kapacitet för att alltid kunna få igång motorn snabbt när det behövs, rekommenderar Joakim. 

Bottenmåla eller inte? 

Att bottenmåla båten måste förstås också göras före sjösättningen, om det nu ska göras överhuvudtaget. I vissa vatten är det såväl onödigt och miljöskadligt som förbjudet, men om du har båten där bottenbeväxningen är kraftig, exempelvis på västkusten, behöver den antagligen målas med för ändamålet avsedd bottenfärg. Se då till att underlaget först är fritt från gammal beväxning, havstulpaner eller flagnande färg. Ett alternativ till bottenfärg är annars att själv skrubba botten några gånger per säsong, eller att köra till en båtbottentvätt om sådan finns i närheten. Många har istället valt att ha sin utombordarbåt på trailer, och sjösätter bara när den används. De slipper då alla problem med beväxning.

– Det är verkligen inget dumt alternativ. Då kan du ha koll på båten hemma på tomten, och slipper dessutom betala för en båtplats, säger Joakim. 

Se över utrustningen ombord  

Innan du ger dig ut på årets första tur kan det slutligen vara bra att se över utrustningen ombord, inte minst den säkerhetsrelaterade.

009A1938-1.jpg

– Finns dragg eller ankare med lina av lämplig längd? Har du tillräckligt antal oskadade förtöjningslinor och fendrar? Flytvästar i rätt storlek till alla ombord? Åror eller paddel? Öskar eller hink? Fulladdad mobiltelefon i vattentätt fodral? Då är du rätt rustad, tycker Joakim Hermansson, och avslutar med sitt absolut bästa tips.

– Varje år sjösätts båtar utan dyvika, pluggen som tätar det dräneringshål i aktern som finns på de flesta båtar. Gör inte det misstaget! 

Joakims bästa tips för en femmeters snurrebåt

  • Skippa det kosmetiska och sikta på trygghet och säkerhet. 
  • Tvätta och vaxa kan du göra i sommar när det är varmt och skönt. 
  • Se till att motorn är i topptrim, med kontroll eller byte av impeller, tändstift, bränslefilter, växelhusolja och anoder. 
  • Rena och fyll tanken med ny bensin. 
  • Smörj styrvajern eller kolla olja och packningar på hydraulisk styrning. 
  • Ladda batteriet så att det är uppladdat och fräscht. 
  • Bottenmåla om du måste, men överväg alternativ. 
  • Se till att du har dragg eller ankare med lina, förtöjningslinor och fendrar, åror eller paddel, öskar eller hink, och förstås flytvästar och uppladdad mobiltelefon, med ombord. 
  • Läs Praktiskt Båtägande om du vill ha fler tips och utförligare instruktioner. 

Bilder: Joakim Hermansson  
Porträttbild på Joakim Hermansson: Alberto Mariotti 

Funderar du över något?

Som medlem i Villaägarna får du bland annat fri tillgång till Sveriges mest kompletta expertrådgivning.

Funderar du över något?

Som medlem i Villaägarna får du bland annat fri tillgång till Sveriges mest kompletta expertrådgivning.