Bankerna har generellt sett hög säkerhet för sina bankkort och erbjuder en rad olika säkerhetsinställningar som kunden själv kan göra.
Några av bankerna har en smidig funktion där bankkunden själv tillfälligt kan spärra sitt kort och sedan aktivera det igen. Om bankkunden inte hittar sitt bankkort och spärrar kortet utifall att det skulle vara stulet eller borttappat, kan kunden om kortet återfinns själv aktivera det. Banken får då inga kostnader för ett nytt kort och kunden kan använda kortet direkt igen utan att behöva vänta på ett nytt kort.
Ikano banks bankkort får sämst betyg
Hos några av bankerna är det mer begränsat vad som kan ställas in. Ikano Banks bankkort är väl spartanskt och får betyget 1 av 5. Du behöver ringa kundtjänst för att få hjälp att aktivera eller inaktivera internetköp samt välja regionsspärr.
- Risken är att det upplevs för besvärligt att vara bunden till kundtjänst öppettider, så att inga begränsningar ställs in, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.
Kan spärra köp på internet
Länsförsäkringar Banks bankkort får betyget 4 och utses till bäst i test. I deras mobilapp eller internetbank kan kunden spärra bankkortet tillfälligt för alla typer av köp. Kunden kan även spärra köp på internet samt spärra för köp i olika regioner eller specifika länder. Det går även att ställa in att SMS eller notis ska skickas om kortköp eller kontantuttag görs i annan valuta än i svenska kronor. Vill kunden avaktivera kontaktlös betalning, går det att göra själv via mobilappen eller internetbanken.
- Ett tips är att utnyttja de inställningar som går att göra på bankkorten. Det är bara onödigt att hålla ett kort öppet för köp i till exempel Nordamerika om du inte har rest dit. Vill du vara extra säker kan du även välja att bara öppna bankkortet för köp på Internet, när du handlar där, säger Ulf Stenberg.