Att bygga sitt eget garage eller sin egen carport är billigare än att anlita en byggfirma. Hur mycket billigare det blir beror förstås på materialval, var i landet du bygger samt din egen ambitionsnivå. Du får också full kontroll över hela byggprocessen och kan skapa de lösningar du själv vill ha.
Det finns i huvudsak tre konstruktioner att välja mellan: carport, kallgarage och varmgarage. Vilket som är bäst beror på dina egna vanor och behov, menar Patrik Wendelius, byggnadsteknisk rådgivare på Villaägarnas Riksförbund.
Konstruktionerna är väldigt olika och skiljer stort i både kostnad och svårighetsgrad. Att bygga ett fullt utrustat varmgarage är mer som att bygga ett mindre bostadshus än att resa en carport.
Garage – hög komfort, svårare bygge
Garage ger en väderskyddad, säker och rejäl förvaringsplats. Men det finns fler aspekter:
– Garage är också lämpligare om du behöver ett utrymme för att exempelvis kunna laga bilen, säger Patrik Wendelius. Då är förstås varmgarage allra bäst, liksom om du ska förvara bilen under längre perioder. Å andra sidan är varmgarage dyrare eftersom du får en extra uppvärmningskostnad.
Eftersom ett garage är mer komplicerat än en carport är det också svårare att bygga. Även om du använder någon av de byggsatser som finns på marknaden måste du tänka i helt andra banor än om du bygger en carport.
– Till att börja med måste du planera efter de markförhållanden som råder så att du inte får sättningar i marken i framtiden, säger Patrik Wendelius.
Om du ska tvätta bilen, MC:n eller cyklar i garaget, måste du också planera för avledning av vattnet och ordna en golvbrunn med oljeavskiljare - om kommunen tillåter det. Dessutom måste du hantera det elektriska, och har du varmgarage måste du dra in värme på ett eller annat sätt.
Det kan vara en lönsam affär att rådgöra med en arkitekt.
– För dem som väljer att använda en byggsats finns också en estetisk fråga att fundera över. Går det färdiga garaget ihop med husets arkitektur? Om inte, går det att ändra färg och material? Det ska ju helst stämma överens. Det kan vara en lönsam affär att rådgöra med en arkitekt, säger Patrik Wendelius.
Carport – enkelt och bra klimatskydd
En carport är enklare att bygga än ett garage. Färdiga byggsatser finns att köpa, men konstruktionen är relativt lättbyggd även om man köper lösvirke.
– Att bygga en carport klarar de flesta av på några dagar med lite hjälp. Det finns färdiggjutna plintar att köpa och ritningar från Träguiden finns att hämta på de flesta byggvaruhus eller ladda ner från webben, säger Patrik Wendelius.
När det gäller att få ett effektivt klimatskydd för bilen kan en carport räcka bra, särskilt om den kombineras med en timerstyrd motor- och kupévärmare . Då är både motor och bilen varm även på vintermorgnarna.
– Att bygga ett varmgarage bara för att ha en varm bil är alltså inte den optimala lösningen. Det är bara ett dyrare sätt att värma upp bilen, säger Patrik Wendelius.
Dessutom kan ett varmgarage utgöra en grogrund för rost. Ska bilen torka ut ordentligt måste den stå förvarad i veckor eller månader, beroende på var i landet du bor. Faktum är att bilen klarar sig bra ur rostsynpunkt i en carport. Och ju längre norrut, desto bättre, eftersom det är värme i kombination med fukt som orsakar rost.
– Däremot skyddar inte en carport mot stöld eller åverkan. Du kan heller inte förvara vattenbaserade färger i en ouppvärmd konstruktion. Har du behov av att kunna förvara saker frostfritt, bör du fundera på att komplettera carporten med ett isolerat förråd, eller kanske fundera på att bygga garage i stället, påpekar Patrik Wendelius.
Text: Jacob Härnqvist