Vi hjälper dig

Vi hjälper dig som husägare i vardagen. Vi svarar på frågor om ditt hus och boende, driver opinion som gör skillnad och hjälper dig att hålla kostnaderna nere med bra rabatter. Och det tänker vi fortsätta med. 230 000 hushåll har redan valt att bli medlemmar hos oss. Bli det du också!

Klicka på länkarna nedan för att läsa svaren på frågorna. Hittar du inte svaret du söker efter? Välkommen att ringa 010-750 01 00 så hjälper vi dig.

Att bli medlem

Du kan bli medlem här på webben. Betala med kort eller direktbetalning via bank för att få ditt medlemsnummer direkt.
Du kan också kontakta oss på 010-750 01 00 eller info@villaagarna.se. Välkommen!

Medlemskapet gäller för alla i ditt hushåll, förutsatt att de är skrivna på samma adress som du.

Visst kan du det. Många av fördelarna med medlemskapet kan du nyttja även om du inte bor i hus, till exempel rabatterna och den kostnadsfria rådgivningen.

Visst kan du det. Medlemskap för dig i utlandet innebär ingen högre medlemsavgift.

Nej du kan inte ge bort ett medlemskap. Däremot kan du värva en vän. Både du och de som värvas får välja varsin premie. 

Ja, rådgivarna besvarar endast frågor från medlemmar.

Här läser du mer om medlemskapet - men visste du att du som medlem i Villaägarna bland annat får:

  • rabatt på över 2 000 köpställen
  • gratis rådgivning av våra boendeexperter
  • en stark röst i debatten som påverkar politiska beslut inom boende
  • rabatterad villaförsäkring
  • möjlighet att anlita advokatfirma till låg kostnad

Årsavgiften för ditt medlemskap i Villaägarnas Riksförbund är 468 kr för din första medlemsperiod på 12 månader. För kommande period betalar du 530 kr.

Efterföljande år beror avgiften på om du är knuten till en lokalförening. Du kan välja vilken lokalförening du vill tillhöra på Mina sidor – Min lokalförening.

Den lokala föreningen bestämmer själv storleken på föreningsavgiften (i snitt 55 kr).

Saknas anknytning till en lokalförening är medlemsavgiften 530 kr efter ditt första medlemsår.

Medlemskap

Om du har betalt medlemsavgiften den senaste tiden kan påminnelsen redan ha hunnit gå iväg till dig. Bortse i sådana fall från påminnelsen.

Om du betalade i god tid och ändå fått en påminnelse, kontakta oss på 010-750 01 00 eller info@villaagarna.se så ska vi hjälpa dig.

Vad tråkigt att du vill säga upp ditt medlemskap! För att avsluta medlemskapet klickar du på länken nedan och fyller i formuläret. Välkommen tillbaka när du vill!

Vi försöker alltid skicka erbjudanden adresserat till alla ägare av huset, men ibland har adressleverantören inte möjlighet att leva upp till det önskemålet. I vissa fall kan vi bara få fram en ägare som då blir ensam mottagare till utskicken. 

Medlemskapet gäller dock för hela hushållet och det går bra att både ändra och lägga till namn till medlemskapet om det önskas. Kontakta oss på info@villaagarna.se om du vill ändra någonting.

I samarbete med Gjensidige erbjuder vi gruppskadeförsäkringar som försäkrar bland annat villan, bilen, fritidshuset, båten och långresan. För att försäkringarna ska gälla, krävs medlemskap i Villaägarna, eftersom det är just gruppskadeförsäkringar.

Om du eller någon i ditt hushåll inte är medlem och har tecknat en försäkring i år, ingår medlemskap i Villaägarna under det här kalenderåret. För att försäkringen ska fortsätta gälla även nästa år, behöver du betala in medlemsavgiften för nästa år.

Har du frågor om försäkringar? Kontakta Villaägarnas Försäkringsservice på telefon 0771-626 010.

Här läser du mer om Villaägarnas försäkringar

Det kan finnas flera anledningar till det, exempelvis kan ni ha blivit medlemmar efter att ni fått ett utskick som gick till din partner. 

Men medlemskapet gäller för hela hushållet oavsett vilket namn som står på medlemskapet. Vill du lägga till en till person till medlemskapet eller ändra vem som står på medlemskapet är du välkomna att kontakta oss på 010-750 01 00 eller info@villaagarna.se. 

Ditt medlemsnummer (sex eller sju siffror) hittar du:

  • på det medlemskort som du fick i samband med att du blev medlem/förnyade ditt medlemskap
  • på "Min sida" här på vår webbplats
  • under streckkoden på baksidan av medlemsmagasinet Villaägaren


Du är såklart också välkommen att kontakta oss på 010-750 01 00 eller info@villaagarna.se så tar vi fram ditt medlemsnummer åt dig.

Villaägarna har en ny webbplats och för att komma åt innehåll som är exklusivt för medlemmar så måste man logga in. Du kan logga in med antingen medlemsnummer eller mejladress. Dock behöver du ange en mejladress första gången du loggar in. Det krävs för att du ska kunna återställa ditt lösenord.

Genom att ange din mejladress kan du även ta del av nyheter, tips och råd via våra nyhetsbrev. Om du inte vill ange en mejladress så kan du kontakta medlemsservice, så printar vi det som du vill ha och skickar hem till dig.

Medlemskortet

Ja. Medlemskapet i Villaägarna gäller för hela hushållet, oavsett vilket namn som står på medlemskortet.

Vill du beställa ett extrakort är du välkommen att ringa 010-750 01 00 eller skicka e-post till info@villaagarna.se så hjälper vi dig.

 

Eftersom medlemskapet gäller hela hushållet kan alla i hushållet över 18 år få ett eget medlemskort.

För att få ett medlemskort behöver du först vara registrerad som familjemedlem. Kontakta oss på 010-750 01 00 så får du hjälp med det.

När du har ditt personliga medlemsnummer kan du beställa ett eget medlemskort direkt på webben.

Här beställer du ett nytt medlemskort

Lokalföreningar

Alla anslutna lokalföreningar erbjuds kostnadsfritt en hemsida på Villaägarnas webbplats. Om din förening har skapat en sådan sida hittar du den under menyalternativet "Lokalt" eller på "Mina sidor".

Du kan också söka efter föreningen via sökfunktionen på webbplatsen.

Om du tillhör en lokalförening, står namnet på lokalföreningen även på ditt medlemskort.

Du väljer själv om du vill ansluta dig till den lokala villaägareföreningen i ditt område. Det kan du göra när som helst under ditt medlemskap på Mina sidor – Min lokalförening. Det finns över 150 lokala villaägareföreningar i landet. 

Att vara ansluten till en lokal förening innebär att dina intressen bevakas både på riksplanet och i din lokala boendemiljö. Om du tillhör en lokalförening, står namnet på lokalföreningen på ditt medlemskort.

Lokalföreningens avgift läggs på medlemsavgiften. Storleken på medlemsavgiften bestämmer varje lokalförening själv. Den kan variera lite beroende på vilken lokalförening du tillhör.

Kivra

  1. Tryck på knappen ”se erbjudande”
  2. Välj ett alternativ och tryck på knappen ”fortsätt”
  3. Välj om du vill betala idag eller schemalägg din betalning
  4. Signera med Bank Id – Klart!

På grund av banksekretess och för att skydda dina uppgifter lämnar Kivra inte ut någon information kring din betalning till oss på Villaägarna, det gäller även om du valt att tacka nej för ditt senaste förnyelseerbjudande. På Villaägarna ser vi bara att du inte betalat din avgift ännu, och vi hoppas såklart att du vill förnya ditt medlemskap. Därför skickar vi en påminnelse till dig.

Påminnelsen är inte en faktura, utan ett erbjudande om fortsatt medlemskap.
Du blir inte betalningsskyldig om du väljer att inte betala.

  1. Logga in i Kivra med ditt Bank ID
  2. Tryck på Villaägarnas Logga
  3. Tryck på utskicket du vill ta bort – då öppnas det.
  4. Tryck på Hantera uppe i högra hörnet
  5. Välj ta bort – längst ner i listan
  6. Klart! 

Om du sitter vid en dator:

  1. Logga in på Kivra med din bank ID – antingen genom att skanna QR-koden med din telefonkamera eller med personnummer.
  2. Tryck på Villaägarnas logga under Avsändare
  3. Välj det senaste utskicket
  4. I högra hörnet finns en ruta med rubriken Hantera
    Längst ner i listan finns en röd ”soptunna” med texten Ta bort.
    Tryck på Ta bort
  5. En ruta kommer upp med texten: Vill du flytta dokumentet till papperskorgen?
    Tryck på Ja, flytta till papperskorgen

Du är alltid välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Övriga frågor

Villaägarna använder olika kanaler för att värva nya medlemmar, bland annat via telefon.

Om du blir uppringd av oss kan du vara trygg i att vi aldrig kommer att be om kontokort, BankID-inloggning eller andra typer av betaluppgifter.

För din säkerhet kommer vi alltid att skicka ett skriftligt godkännande via SMS innan en telefonorder genomförs. Betalning sker aldrig under samtalet.

Vi följer de regler och rekommendationer som fastställts av branschorganisationen Kontakta och Swedma.

Vi ringer från följande telefonnummer

+46107500170

+46107500190 

+46107500180

+46101956810

Vi skickar SMS från följande telefonnummer

0766868098